Oost Amerika en Canada

Dag 20, Lancaster, tussenstop Capitool

Vanmiddag tour in het Capitool.

We vinden een parkeerplaats op 5 minuten loopafstand. Onduidelijk of je er mag parkeren, maar na paar keer vragen gokken we erop dat niet-vergunninghouders er twee uur mogen staan.

Na weer een uitgebreide controle sluiten we bij een groep aan en krijgen we eerst een film te zien over het ontstaan van het Capitool.

In het kort: een aantal staten besluit om samen te regeren. Eerst was dat afwisselend vanuit Philadelphia en New York tot dat besloten werd dat dat niet handig was en dat er een nieuwe stad gebouwd moest worden aan de Potomac en het centrum moest midden in het Capitool zijn. Onder dat middelpunt in het Capitool is een Crypte en daar Zou George Washington in moeten komen, maar dat is uiteindelijk door de familie tegengehouden en Virginia heeft toen een wet aangenomen dat het lijk van George Washington nooit buiten de staat Virginia mocht komen.

Na de film krijgen we een rondleiding in met name het ronde deel van het Capitool. Indrukwekkende muurschilderingen, schilderijen en beelden met allemaal hun eigen verhaal.

Na deze mooie tour gaan we naar Gettysburg en bekijken we een aantal locaties waar op 1,2 en 3 juli 1863 een van de grootste veldslagen heeft plaatsgevonden en een omslagpunt in de Amerikaanse Burgeroorlog was.

En dan het laatste stuk naar Lancaster. Onderweg horen we bij de verkeerslichten een paard aankomen en dat was weer de Amish in een koets.

We zijn nog even in de omgeving rondgereden en kwamen meer paarden met koetsen tegen.

Alles ziet er picobello verzorgd uit langs de wegen en rondom de boerderijen.

Heidi Oude Engberink

Indrukwekkend lijkt me dat om daar te zijn waar al zoveel geschiedenis is geschreven en nog wordt geschreven.

Dat geldt ook voor Gettysburg , zoveel mensen hebben hun leven daar verloren, het gras waar je op staat was destijds waarschijnlijk rood gekleurd.

Lancaster het land van de Amish en Mennonieten, zo bijzonder dat mensen in deze tijd van IT nog zo kunnen leven . Het verbaast me ook niks dat het daar schoon en beschaafd uit ziet

Veel plezier vandaag!